ניהול תזרים מזומנים: איך עושים את זה נכון?

ניהול תזרים מזומנים

אחד האתגרים הגדולים ביותר בניהול עסק הוא ניהול תזרים מזומנים. רבים לא מבינים זאת וחושבים שברגע שהעסק רווחי אז הדברים מסתדרים. מה שהם מפספסים זה שרווחיות יכולה להיות על הנייר בלבד כאשר בפועל העסק מדשדש ומתקשה לעמוד בתשלומים ולהפיק רווחים. במקרים קיצוניים, עסק רווחי מבחינה חשבונאית יכול אף להגיע לחדלות פירעון ולפשוט רגל. במאמר הבא ננסה להבין איך מנהלים תזרים מזומנים כך שלא נגיע חלילה למקרים כאלו. המאמר הזה מיועד לכל בעלי העסקי באשר הם ובעיקר לבעלי עסקים חדשים או קטנים יחסית. אלו האחרונים נוטים לזלזל בנושא. כאשר העסק מאד קטן, בעיות תזרימיות יכולות להיפטר באמת בקלות יחסית, אפילו עם הלוואת בעלים קטנה. הבעיה היא כאשר הרגלים לא בריאים לניהול תזרים ממשיכים הלאה גם כאשר העסק כבר גדל והתבסס.

תזרים מזומנים – כך ננהל אותו

ראשית, אתם צריכים להבין שכאשר מדובר בתזרים מזומנים והניהול הנכון שלו, יש עוד הרבה מה להעמיק ולדעת. באתר של רותם זילברמן תמצאו תשובות, הסברים ובעיקר תוכלו לפנות אליו ולקבוע פגישת יעוץ.

זה כאמור יהיה הפתרון הטוב ביותר בשבילכם בין אם הגעתם למצוקה תזרימית או שאתם לפניה.

כאשר מדובר בתזרים מזומנים, בעצם אנחנו מדברים על שני חלקים שיחדיו מהווים את התזרים: הוצאות והכנסות כאשר ההכנסות עולות על ההוצאות אנחנו מדברים על תזרים חיובי. כאשר ההיפך קורה, זהו תזרים שלילי. הדבר שמייחד את התזרים מסתם חישוב של רווח או הפסד הוא המשמעות שלו על פני הזמן.

אם רכשנו סחורה באלף ש"ח ומכרנו באלף חמש מאות הרווחנו חמש מאות נכון? כן, הרווח הוא באמת חמש מאות. הבעיה היא שהתזרים שלנו יכול להיות מאד שונה. אם למשל רכשנו במזומן את הסחורה אבל קיבלנו צ'ק שוטף פלוס שישים, אנחנו נכנסים למצב של תזרים שלילי. אם זוהי עסקה אופיינית לעסק שלנו הרי שאנחנו יכולים מהר מאד להגיע לבעיה. תארו לעצמכם חודש 'חזק' עם הרבה עסקאות כאלו. הרווח אמנם גדול מאד אבל בסוף החודש פשוט אין לנו מהיכן לשלם משכורות או שכר דירה. מכאן אנחנו מגיעים לנקודה הראשונה:

בדקו את תזרים המזומנים האופייני שלכם

הכוונה היא לראות האם עסקאות נוספות, ומאיזה סוג, מעמיסות על התזרים או דווקא עוזרות לו. אם יש לכם חודשים שבהם יש יותר עסקאות מול לקוחות פרטיים שמשלמים במזומן ולעומתם חודשים עם יותר לקוחות עסקיים בשוטף, אתם צריכים לדעת על זה.

ביצוע של הפעולה הזו זה למעשה בקרה תזרימית. בקרה כזאת תאיר את עינכם לגבי הבעיות שלכם. להלן הנקודות שתוכלו לשפר:

שפרו את הגביה

גביית כספים יעילה תבטיח שאתם לא משאירים כספים 'בחוץ'. זה כבר יצמצם את התזרים השלילי מכיוון שהכסף יגיע מוקדם יותר, כשכמובן יש לוודא שמשלמים לכם בזמן.

צמצמו אשראי

הכוונה היא לצמצם את האשראי הניתן ללקוחות. לעיתים אנחנו כבר רגילים לעבוד עם תקופות אשראי כאלו ואחרות. מעתה תוכלו למשל להכניס תשלום מזומן כחלק מהתנאים בעסקאות מסוימות. לקוחות רבים יעתרו לבקשתכם להקדים תשלומים. ישנם עסקים רבים שלא סובלים ממחסור במזומנים ואין להם בעיה לשלם במזומן.

בקשו מקדמות

מקדמות על התשלום יעזרו לכם להתמודד עם תשלום המע"מ וההוצאות הקבועות האחרות. תוכלו לקבוע מדיניות של תשלום חלק המע"מ במזומן והיתר לפי מה שסוכם. זה יעזור לכם להגיע ל15 בחודש עם מספיק כסף.

התאימו את אמצעי התשלום ללקוח

אם יש לכם לקוחות שמהווים סיכון גדול יותר, השתמשו איתם בכרטיס אשראי. צ'קים חוזרים הם מכה לתזרים מכיוון שיכולים לקחת חודשים ואף שנים לפני שרואים מהם כסף.

דחו תשלומים

תאמו עם הספקים שלכם דחייה של התשלומים ככל שתוכלו. כל דחיית תשלום שכזו, אם היא לא מלווה בריבית, היא כמו לקבל הלוואה בחינם לעסק. אל תפגעו ביחסים העסקיים עם הספקים אבל כן תדרשו את מה שניתן.

השארת תגובה